Specijalistička dermatovenerološka ordinacija Dr. Dujmović
Dr. Katarina Dujmović spec. dermatovenerolog

Bolesti koje uzrokuje stafilokok

Stafilodermije

Stafilodermije su bakterijske gnojne infekcije kože koje su uzrokovane piogenom bakterijom stafilokokom. Najčešći uzročnik stafilodermija je Staphylococcus aureus ili zlatni stafilokok. Rezervoar ovih bakterija najčešče je sluznica nosa samog pacijenata ili osoba sa kojim je pacijent u bliskom kontaktu

Oštećena i vlažna koža, dugotrajna upotreba nekih lijekova , pad imuniteta ili nizak higijenskih standard dovode do poremećaja fiziološke flore kože što omogućava nastanak bakterijskih oboljenja kože. Stafilodermije su primarna oboljenja uzrokovana stafilokokom, ali se često stafilokok može izolirati sa kože pacijenata koja boluju od nekih hroničnih dermatoza i tada se radi o superinfekciji.

Oboljenja kože uzrokovana stafilokokima veoma su česta u dječijoj dobi.

Impetigo contagiosa se često vidi kod djece i manifestira se pojavom gnojnih mjehurova koji pucaju, nakon čega nastaje erozija, nakon toga krasta, a onda nastupa cijeljenje. Promjene su najčešće lokalizirane na licu, i bolest se vrlo brzo širi. Izvor infekcije vrlo često je vanjski tj. ukoliko je uzročnik prisutan kod nekog od članova obitelji ili drugih osoba koje se brinu o djetetu. Međutim izvor infekcije može biti i kod samog djeteta (nosna sluznica djeteta)

Kod odraslih osoba Staphylococcus aureus često izaziva infekcije folikula dlake., tj. folikulitise.
Širenjem upale u okolno tkivo nastaje furunkul ili karbunkul.
Najčešča mjesta gdje nastaje stafilokokna upala folikula dlake jeste brada kod muškaraca, glutealna regija, vlasište i natkoljenice.

Kod muškaraca u području brade vide se mali gnojni mjehurići u čijem se središtu nalazi dlaka
U početku liječenja zabranjuje se brijanje, a uz lokalnu terapiju često se moraju uzimati i antibiotici na usta i to prema antibiogramu.

Furunkul karakterizira crvenilo i otok kože a promjene su često i jako bolne. Promjene zarastaju ožiljkom. Ukoliko je furunkul smješten na gornjoj usni, nosu i licu, gnojna se upala može proširiti te dovesti do upale moždanih ovojnica , zato je veoma važno da se liječenje furunkula započne na vrijeme.

Stafilokok veoma često izaziva i hronično oboljenje žlijezda znojnica , koje se manifestira pojavom bolnih čvorova i infiltrata najčešče u pazusima koji s vremenom omekšaju i nekrotiziraju, te se prazne fistulama koje zarastaju ožiljkom.

Kod sumnje da je neko oboljenje na koži uzrokovano stafilokokom veoma je važno da se uzročnik bakteriološki dokaže u brisu pustule, bule ili gnojnog sadržaja iz kožne promjene. Potom se na osnovu antibiograma ciljano ordinira antibiotska terapija.

Dr Katarina Dujmović