Specijalistička dermatovenerološka ordinacija Dr. Dujmović
Dr. Katarina Dujmović spec. dermatovenerolog

Suha i masna perut se mora liječiti

Sa problemom peruti susreće se gotovo svaki drugi čovjek.
I na vlasištu se koža stalno obnavlja, tj. nove stanice zamjenjuju stare, odumrle, ali kod osoba koje imaju perut proces odbacivanja odumrlih stanica je ubrzan, pa se na površini stvara veći broj odumrlih stanica koje stvaraju ili bijele ljuskice, ili bjelkasto-žučkaste naslage na koži vlasišta.
Na pojavu peruti utiče nekoliko faktora a to su nasljeđe, hormonalni uticaji, promjene u tonusu vegetativnog živčanog sistema, stres, masna i začinjena hrana, alkohol, cigarete, itd.
U nastanku peruti važnu ulogu ima i gljiva Pityrosporum ovale. Ova gljiva u normalnim okolnostima ne izaziva štetne uticaje, ali potaknuta određenim klimatskim ili hormonalnim promjenama, pa i stresom, počinje se brže razmnožavati i nakupljati na vlasištu kao području najveće koncentracije žlijezda lojnica.
Većina ljudi misli da je nastanak peruti vezan uz masnu kosu, ali treba znati da perut može nastati i kod onih ljudi kod kojih je kosa izrazito suha, zato razlikujemo dva oblika peruti:
suhu perut , koja podrazumijeva problem vlasišta koji se manifestira u vidu malih, laganih,suhih sivo-bijelih ljusaka, praćenih svrbežom vlasišta.
I masnu perut , a to je oblik peruti povezan s povećanom proizvodnjom loja na koži vlasišta. Koža vlasišta je masna. Ljuske peruti su veće, žućkaste i više prianjaju uz vlasište. Uz njih se često javlja svrbež, a katkad i crvenilo.
Simptomi peruti su ljuskanje kože vlasišta, svrbež vlasišta i crvenilo vlasišta.Najvidljivija je pojava ljuskica. To je znak da stanice kože vlasišta odumiru ubrzanim tempom, stvarajući nakupine različitih oblika i veličina.
Svrbež je posljedica lakše upale uzrokovane gljivom Pityrosporum ovale.
Crvenilo se pojavljuje, obično u težim slučajevima peruti. Crvenilo je vidljiv znak upale, najčešće kože vlasišta, a može se javiti i na obrvama, obrazima, iza ušiju ili na prsima.
Simptomi peruti ljeti su u pravilu manje izraženi, a zimi se pogoršavaju. Kod nekih pacijenata postoji zabluda da je perut normalna stvar i da se ne treba liječiti.
Perut se mora liječiti, jer će tokom najranijih simptoma doći do nakupljanja sve većeg broja ljuski, što može izazvati jači svrbež, pojavu sitnih ranica na površini kože i infekciju.

Liječenje se provodi u dvije faze.
1. Faza liječenja - Odnosi se na upotrebu određenog šampona ili preparata ovisno o tipu kose i problemu vlasišta. U početku se šampon koristi dva puta sedmično , najčešće četiri do šest sedmica. Ponekad kod težih slučajeva ordiniraju se i određeni antibiotici, kako bi se upala smanjila.

2. Faza održavanja slijedi nakon faze liječenja, a obuhvaća upotrebu preparata koji održavaju rezultate liječenja.
Najčešće se lokalno primjenjuju šamponi sa selen-sulfidom ili cink-piritionom , preparati sa salicilnom kiselinom i sumporom ili rezorcinom, šamponi sa katranom ili sumporom, šamponi sa antimikotikom.
Pretjerano često pranje kose pogoršava stanje.

Dr Katarina Dujmović